Att göra sina egna mobilspel

Det har aldrig varit så lätt som idag att skapa sina egna spel till mobilen eller surfplattan. Förr i tiden krävdes stort tekniskt kunnande för att kunna utveckla spel och man var tvungen att skriva många rader kryptisk programmeringskod för att karaktärerna i spelet skulle röra på sig. Utvecklingsmiljöerna förr var på det hela taget ganska oanvändarvänliga och inte så inbjudande för nybörjare.

Idag har tröskeln för att kunna skapa och publicera sitt eget spel sänks rejält. Mycket tack vare att det nu finns kraftfulla spelmotorer, som Unity och Unreal Engine, som är helt gratis att börja använda. Unity har länge varit gratis och Unreal Engine blev det i början av 2015. Vad gäller mobilspel och indiespel så är Unity den i särklass populäraste spelmotorn att använda. Förr existerade inte ens den här möjligheten utan man var tvungen att skriva sin egen spelmotor från grunden, vilket långt ifrån alla hade den tekniska kunskapen eller pengarna att göra.

Internets betydelse

En annan starkt bidragande orsak till att det är enklare att skapa sina egna spel idag är internet. Tack vare internet kan man nå ut till hela världen för nästan ingen kostnad alls. Man kan bland annat lägga upp videoklipp på Youtube med en trailer för sitt kommande spel, eller skicka det till influencers så de får spela det inför alla sina tittare.

Att lära sig hur man utvecklar spel kan man också göra helt gratis via nätet idag. Unity startade till exempel sin Unity Learn-plattform nyligen, med gratis kurser där man kan lära sig skapa spel i Unity och spara sina framsteg. Det här sättet att lära sig nya saker kallas även e-learning och är möjligt tack vare internet. På Youtube finns många bra kurser och instruktionsvideor på allt från hur man snickrar till hur man lär sig programmera eller använda Photoshop. Videomediet är så mycket kraftfullare än att bara lära sig saker genom att läsa ur en bok.

Enklare distribution

Internet har även gjort att distributionen av spel har förändrats i grunden. Tidigare krävdes flera mellanled, som alla skulle ha sin del av kakan, för att få ut sitt spel till slutkund i form av en fysisk produkt i en butik. Idag kan man, tack vare digitaliseringen och internet, som spelutvecklare skippa alla dessa mellanhänder och då få behålla en större del av kakan själv. Vem som helst kan numera publicera sin app på Google Play Store eller Apple App Store och sedan kan hela världen köpa den. För att få publicera sin Androidapp på Google Play behöver man bara betala in en engångsavgift på 25 dollar.

Att det har blivit så lätt att både utveckla och distribuera spel idag har dock gjort att spelutbudet fullkomligt exploderat, i synnerhet vad gäller små indiespel, och nu är problemet snarare att lyckas nå ut i bruset.